Obecné modely spolupráce představují nástroj, který slouží jako podpora při vymezování obsahu a podmínek spolupráce škol a zaměstnavatelů v obecné rovině. Obsahují nejrůznější aspekty, které je třeba zohledňovat při navazování, průběhu a vyhodnocení spolupráce. Jsou určeny školám i zaměstnavatelům a jsou vhodným vodítkem pro již vytvořená fungující partnerství i pro subjekty, které mají zájem spolupráci teprve navázat. Modely nemají charakter závazných dokumentů, jejich funkce je inspirativní, obsahují náměty k nastavení a rozvoji vlastní spolupráce škol a jejich sociálních partnerů. Náměty a principy uplatnitelné při spolupráci konkrétních partnerství jsou na základě obecných modelů rozpracovány do konkrétních aplikovaných modelů spolupráce. Obecné modely spolupráce byly vytvořeny zvlášť pro kategorie oborů vzdělání H, M a L0.
Obecné modely spolupráce představují nástroj, který slouží jako podpora při vymezování obsahu a podmínek spolupráce škol a zaměstnavatelů v obecné rovině. Obsahují nejrůznější aspekty, které je třeba zohledňovat při navazování, průběhu a vyhodnocení spolupráce. Jsou určeny školám i zaměstnavatelům a jsou vhodným vodítkem pro již vytvořená fungující partnerství i pro subjekty, které mají zájem spolupráci teprve navázat. Modely nemají charakter závazných dokumentů, jejich funkce je inspirativní, obsahují náměty k nastavení a rozvoji vlastní spolupráce škol a jejich sociálních partnerů. Náměty a principy uplatnitelné při spolupráci konkrétních partnerství jsou na základě obecných modelů rozpracovány do konkrétních aplikovaných modelů spolupráce. Obecné modely byly vytvořeny zvlášť pro kategorie oborů vzdělání H, M a L0.
Obecné modely spolupráce představují nástroj, který slouží jako podpora při vymezování obsahu a podmínek spolupráce škol a zaměstnavatelů v obecné rovině. Obsahují nejrůznější aspekty, které je třeba zohledňovat při navazování, průběhu a vyhodnocení spolupráce. Jsou určeny školám i zaměstnavatelům a jsou vhodným vodítkem pro již vytvořená fungující partnerství i pro subjekty, které mají zájem spolupráci teprve navázat. Modely nemají charakter závazných dokumentů, jejich funkce je inspirativní, obsahují náměty k nastavení a rozvoji vlastní spolupráce škol a jejich sociálních partnerů. Náměty a principy uplatnitelné při spolupráci konkrétních partnerství jsou na základě obecných modelů rozpracovány do konkrétních aplikovaných modelů spolupráce. Obecné modely byly vytvořeny zvlášť pro kategorie oborů vzdělání H, M a L0.
Publikace Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatelů vznikla jako informativní materiál na podporu spolupráce mezi školami a firmami ve středních a odborných školách.
Zabývá se problematikou zajištění činností mezi školami a firmami z pozice koordinátora, možnostmi financování této pozice ve škole a formami spolupráce.
Střední odborná škola pro ochranu a obnovu životního prostředí - Schola Humanitas, Litvínov, Ukrajinská 379
16-01-M/01
Ústecký kraj
Volnočasové aktivity
Případová studie popisuje zkušenosti SOŠ pro ochranu a obnovu životního prostředí – Schola Humanitas ve spolupráci s firmami Marius Pedersen, a.s. Sběrný dvůr IV Litvínov, Správa CHKO České středohoří a Městská policie Litvínov. Stav informací je platný ke dni 17.6.2014.
Při náboru nových žáků firma Marius Pedersen společně se školou organizuje propagační akce k tématice třídění odpadů. Akce probíhá v „Den životního prostředí“ – 5. června. Žáci diskutují s občany města Litvínov o problematice třídění, ale i ukládání či využití odpadů. Je připraven program pro předškoláky, žáky prvního stupně ZŠ a žáky druhého stupně ZŠ. Odborníci z praxe, se kterými škola spolupracuje, jsou pracovníci Správy CHKO České středohoří, se vzděláním v oboru a několikaletou praxí na Správě CHKO. Akce, které pracovníci pořádají pro školu, nejsou zpoplatněny. Jednotlivé realizované aktivity jsou exkurze do CHKO České středohoří, přednášky či stáže a dlouhodobé praxe. Volnočasové aktivity školy jsou realizovány formou kroužků. Tyto aktivity vznikly na základě zájmu žáků a probíhají druhým rokem v prostorách psího útulku nebo v učebně školy – přednáška, beseda, promítání. Realizace kroužku probíhá mimo jiné v prostorách psího útulku v Litvínově. Účast je dobrovolná na základě zájmu. Kroužek probíhá pravidelně jednou týdně v odpoledních hodinách v rozsahu dvou hodin. Volnočasovou aktivitu vede pracovník Městské policie Litvínov na pozici vedoucího psího útulku.
Střední škola – Podorlické vzdělávací centrum, Dobruška
18-20-M/01
Královéhradecký kraj
Volnočasové aktivity
<p>Případová studie popisuje zkušenosti Střední školy – Podorlického vzdělávacího centra ve spolupráci s firmou ŠKODA AUTO a.s. Mladá Boleslav - Pracoviště Kvasiny. Stav informací je platný ke dni 27.8.2014. Další vzdělávání učitelů ve firmě je smluvně zajištěno v rámci smlouvy o praxi žáků. Učitelé se vzdělávají podle potřeb firmy, kterou navštěvují a komunikují se zástupci. Mohou kdykoli požádat o přednášku a také o exkurzi. Této aktivity se účastní 3 učitelé a to ve dvoudenních školících blocích: 16 hodin sledování, 16 hodin přednáška a 16 hodin praktická cvičení. Stáž je realizována ve firmě i ve škole. Ve firmě přímo na pracovištích, kde výroba probíhá a ve škole na cvičných pracovištích s cvičným programem, který firma poskytla škole pro výuku. Náborové akce jsou realizované pod záštitou zřizovatele – „Podorlického sdružení zaměstnavatelů“. Konají se dny otevřených dveří školy a firmy, návštěvy v ZŠ s motivačním programem nebo jsou k dispozici různé letáky, články v tisku a inzerce. Zmiňované akce se uskutečňují v prostorách školy, firmy nebo v okresních městech v zařízeních jako tělocvičny. Aktivit se účastní zástupci firmy z propagačního oddělení a za školu prezentují všichni pedagogové a žáci.</p>
Případová studie popisuje zkušenosti Vítkovické střední průmyslové školy ve spolupráci s firmami Arcelor Mittal Ostrava, a. s., EVRAZ VÍTKOVICE STEEL, a. s. a VÍTKOVICE HEAVY MACHINERY, a. s. Stav informací je platný ke dni 4.4.2014.
V 1. a časti 2. ročníku je odborný výcvik realizován v žákovských dílnách školy. Ve 2. ročníku žáci vykonávají činnosti související s pozicí opravář hutních agregátů pod vedením instruktorů. Ve 3. a 4. ročníku pak žáci pod vedením instruktorů vykonávají činnosti související s technologií metalurgie: hutník ocelář, hutník vysokopecař, tavič nebo tváření kovů – valcíř kovů. Stáže pedagogických pracovníků začínají nejprve exkurzí, při které se učitel seznámí s chodem příslušného provozu firmy. Vedoucí příslušného provozu nebo odborný technolog při exkurzi navrhuje několik možných témat pro stáž a učitel odborných předmětů má možnost volby tématu, které mu nejvíce vyhovuje. Firmy se účastní náboru formou osobní účasti svých zástupců na dnech otevřených dveří a poskytují propagační materiály. Odborník z praxe připravuje svůj výklad do odborného předmětu společně s učitelem odborného předmětu na téma související s příslušným předmětem a jeho kompetencemi. Učitel odborného výcviku a odborník z praxe se podílí na přípravě konkrétního zadání praktické zkoušky profilové části maturitní zkoušky tak, aby odpovídala skutečným podmínkám ve firmě.
Případová studie popisuje zkušenosti Střední odborné školy Třineckých železáren ve spolupráci s firmou Strojírny a stavby Třinec, a. s. Stav informací je platný ke dni 14.5.2015.
Cílem dalšího vzdělávání učitelů je zvýšení odborných kompetencí učitelů odborných předmětů a odborného výcviku. Další vzdělávání učitelů na pracovištích firmy se provádí formou stáže na specializovaných pracovištích firmy: laboratoř metrologie, technologický úsek, úsek programování. Během volnočasových aktivit jsou žáci motivováni k zodpovědnému přístupu ke vzdělávání kreditním systémem hodnocení. Během studia obdrží kredity nejen za celkový prospěch, ale velkou část kreditů mohou získat za výsledky v odborném výcviku a také za účast v soutěžích, za reprezentaci školy a další školní aktivity. Dosažení stanovené úrovně kreditů jim zajistí po absolvování školy postavení kmenového zaměstnance firmy. Proto žáci mají zájem se dobře odborně připravit a svůj um porovnat s ostatními v soutěžích.
Střední průmyslová škola polytechnická - Centrum odborné přípravy Zlín
32-41-M/01
Zlínský kraj
Volnočasové aktivity
<p>Případová studie popisuje zkušenosti Střední průmyslové školy polytechnické – Centra odborné přípravy Zlín ve spolupráci s firmami Continental Barum, s. r. o., Greiner Packaging Slušovice a s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně.<strong> Stav informací</strong> je platný ke dni 14.11.2014. Stáže probíhají dlouhodobě pro učitele praktické výuky a obvykle jednorázově pro ostatní odborné učitele. Firma zprostředkovává pro vybrané učitele odborných předmětů školy studijní stáže a odbornou exkurzi do příbuzných gumárenských závodů na Moravě. Firma sponzorsky podporuje propagaci a náborové činnosti školy. Sponzorsky se podílí na zabezpečení vzniku a vysílání rozhlasových spotů ke dni otevřených dveří školy. Sponzorsky zabezpečila spot o studiu a podpoře technických oborů školy, včetně záruky zaměstnání po vystudování určených oborů, který je umístěn trvale na webových stránkách školy pro oslovení veřejnosti. Na škole je zažitým a osvědčeným způsobem prováděna praktická zkouška v profilové části maturitní zkouška žáků skutečným, propracovaným a samostatným tvůrčím dílem, obsahujícím popisným způsobem vznik výrobku včetně doložení jeho výkresové dokumentace konstrukčních parametrů, materiálových vlastností, zhodnocené ekonomiky, technologie a předložení jeho fyzické podoby ‒ buď modelu, případně vzorku. Tímto samostatným tvůrčím dílem vzniká maturitní práce. Odborník z praxe se podílel na tvorbě učebnic a výukových videí pro výuku ve škole. Učebnice obsahují kromě výkladu technologie výroby pneumatik používané ve firmě i důležité informace a výukové materiály pro žáky k výrobní praxi ve firmě včetně návodů k ovládání strojního zařízení. Učební texty jsou sestaveny jako moduly navazující na sebe technologickým tokem materiálu a vznikajícího výrobku.</p>
Střední odborná škola, Litvínov - Hamr, příspěvková organizace
33-56-H/01
Ústecký kraj
Volnočasové aktivity
Případová studie popisuje zkušenosti Střední odborné školy Litvínov-Hamr, ve spolupráci s truhlářstvím Trunn Bílina a Arco Truhlářství Starý Most. Stav informací je platný ke dni 14.5.2015.
Cílem odborného výcviku v reálném pracovním prostředí je prohloubení a rozšíření kompetencí získaných ve školní výuce a zkrácení budoucího adaptačního procesu ve firmě a získání odborných kompetencí v reálném profesním prostředí. JZZZ se koná v dílnách SOŠ Litvínov – Hamr. Odborníci z praxe se spolupodílejí na rozšiřování výukových témat v ŠVP. Jejich dovednosti a poznatky jsou zakomponovány učiteli OV do výuky. Dále jsou využíváni při výuce a to přednáškami a při exkurzích přímo ve firmách. Žáci se tímto zdokonalují ve většině využívaných technik a rozvíjí si tak většinu odborných kompetencí. Výstupem jsou zprávy a fotodokumentace, které se využívají při výuce a výkladech pracovních postupů. Volnočasovou aktivitu si zajišťuje škola sama. Žáci si v ní upevňují a rozšiřují své dovednosti a to formou praktické činnosti. Rozvíjí se tak jejich odborné kompetence. V této aktivitě se firma nepodílí.