Rozvoj odborných kompetencí pedagogů
Zkušenosti z realizovaných projektů ukazují (např. z projektů IQ Industry, Pospolu, Stáže ve firmách 2, Kurikulum S, HelpTech atd.), že pro učitele odborných předmětů i učitele odborného výcviku je prospěšné absolvovat stáže ve firmách a v provozech. Získávají tak kontakt s moderními technologiemi a mohou tyto poznatky lépe přenášet do výuky na základě vlastní zkušenosti.
… školám a firmám společně vytvářet takové podmínky, aby bylo umožněno učitelům tyto stáže uskutečnit. Např. ze strany firem vypisovat místa na stáže pro učitele. Tuto činnost by měly koordinovat příslušné profesní organizace. Zjištění ukazují, že největší překážkou realizace stáží pro učitele je zajištění výuky v době jejich nepřítomnosti a financování suplovaných hodin a také ubytování učitelů v místě stáže a jeho financování. Financování těchto stáží navrhujeme společné, tedy výdaje spojené s uvolněním učitele, jeho cestovné atd. hradí škola (suplování, mzda učitele, cestovní výdaje), náklady s pobytem učitele ve firmě hradí firma (náklady na mentora, vzdělávací materiály atd.). Nebo jinak na základě dohody obou stran či zvyklostí profesních organizací. Možností je i využití projektů či grantů vyhlašovaných různými subjekty.
Absolvovanou stáží lze přispět ke zvyšování kvalifikovanosti učitelů v rámci předpokládaného kariérního řádu. Navrhujeme při přípravě a realizaci stáží pro učitele využít i v domácím prostředí systému ECVET jako potvrzení tzv. vnitrostátní mobility s možností osvědčení validovaných výsledků stáže 8). Tyto možnosti byly ověřeny v projektu Pospolu.
8) Více viz Modul Pospolu na Metodickém portále pospolu.rvp.cz.
Komentáře
Prozatím nebyly vloženy žádné komentáře
Nový komentář